26 november 2014

PvdA-er Arie ooms zestig jaar getrouwd

unnamedALBLASSERDAM – Arie Ooms (85) en Marry Ooms – Stout (83) uit Alblasserdam vieren dat zij zestig jaar getrouwd zijn. Het echtpaar kreeg bezoek van de burgemeester, die het tweetal in hun woning aan de Groene Zoom kwam feliciteren met de diamanten mijlpaal. Als cadeau kregen ze het boek Panorama Alblasserwaard, een gouden dasspeld en een bos bloemen. Daarnaast kreeg de familie Ooms bezoek namens het bestuur en de fractie van de Alblasserdamse PvdA.

Pantoffelparade
Arie en Marry hebben elkaar ontmoet in Alblasserdam. “Op de Dam, tijdens de pantoffelparade. Zo noemden we dat toen. Dan liep je in de weekend heen en weer van de sluit tot aan het viaduct en weer terug,” herinnert Marry zich. “En je mocht niet stilstaan. Dan kreeg je te maken met Dekkertje, De Schutter of Van Antwerpen. Dat waren de agenten van toen,” vult Arie aan.

Aan/uit
Nadat de relatie een aantal keer aan en uit was geweest, besloten de twee te gaan trouwen. Na hun huwelijk trokken de twee in bij een oom in de Cornelis Smitstraat in Alblasserdam. “Er was toen een groot tekort aan huizen,” licht Arie toe. Na zeven jaar verhuisde het echtpaar naar de Zeilmakersstraat en 47 jaar later naar de Groene Zoom.

Allemaal meisjes
Het echtpaar kreeg één kind. “En dat zijn allemaal meisjes,” grapt Arie. Inmiddels zijn er ook al twee kleinkinderen en één achterkleinkind.

Werk
Arie begon zijn werkzame carrière bij een bakker. Later ging hij aan de slag bij de fietsenmaker. Vanaf 1948 tot 1961 ging Ooms aan de slag bij Werf de Noord. Vanaf ’61 tot 1989 was de Damdorper actief bij de Algemene Nederlandse Metaalwerkers Bond. Daarna ging Ooms met pensioen.

Vrijwilligerswerk
Zowel Arie als Marry hebben veel vrijwilligerswerk gedaan. De twee gingen mee als begeleiders van het schoolkamp. Verder was Arie actief bij voetbalvereniging Alblasserdam, bij muziekvereniging Excelsior, bij de PvdA in Alblasserdam, bij het Seniorenorkest en bij de KNVB. Marry was als secretaris actief bij de vrouwenbond en hielp haar man regelmatig met de werkzaamheden.

Texel
Het huwelijksjubileum is samen met de familie gevierd met een weekendje Texel.

Bron: Alblasserdamsnieuws.nl